5 nov. 2013

Cărțile, ferestre-n ziduri



Cărțile, ferestre-n ziduri

Cu bucuria și curiozitatea întipărite pe chip, elevii clasei a V-a B au pășit ieri, 15 octombrie 2013, pragul bibliotecii din incinta școlii, pentru a descoperi, cu ajutorul doamnei profesoare Nicoleta Cărăușu, o mică fărâmă din nesfârșitele taine ale cărților.
Momentul aperceptiv, „Ce-ar fi dacă...”, s-a desfășurat ca un joc didactic, constând în inițierea unei povești și continuarea ei cu ajutorul unui ghem de lână. Pe măsură ce povestea se adâncea, firul se derula, rezultând o țesătură foarte interesantă. Astfel, elevii au înțeles, într-un mod amuzant, dar concret, etimologia cuvântului text (din latinescul textus = țesătură).
Un inedit dialog s-a închegat ulterior pe marginea poeziei „În bibliotecă”, de Ana Blandiana. În lectura incipientă a textului au fost antrenați toți copiii, printr-un joc de rol. Conversația euristică a scos la iveală diferențele dintre lumea reală și cea plăsmuită de scriitoare. Personajele textului, șoarecele intectual și motanul Arpagic, ignorant, repetent încă de la grădiniță i-au amuzat și stimulat deopotrivă pe elevi să citească și alte poezii ale aceleiași scriitoare. Cuvintele buclucașe ale scriitoarei i-au constrâns pe elevi să deschidă Dicționarul Explicativ al limbii române și să le descopere sensurile.
Convinși acum de fascinanta lume a operei literare, copiii au mai avut parte de o surpriză: au urmărit videoclipul melodiei „Cărțile, ferestre-n ziduri”, în interpretarea lui Florin Chilian. Prin metoda jurnalului de lectură, s-au așternut pe coală primele impresii. Versurile „Cărțile, ferestre-n ziduri – un arici pe-un câmp de maci” au primit interpretări neașteptat de frumoase:
Cărțile sunt ca niște ferestre prin care multă lume privește, dar nu toți pot vedea până departe, neavând suficientă creativitate. Lipsa de imaginație creează un fel de zid.
Unii oameni se feresc de cărți, ca de un arici, neștiind cât de frumoși pot fi aceștia, atunci cănd trec pe un câmp de maci.
[...] Am înțeles că nimic nu e întâmplător într-un câmp de maci.

La finalul discuțiilor, elevii și-au manifestat dorința de a reveni în bibliotecă pentru a răsfoi în voie cărțile ademenitoare de pe rafturi, ceea ce a bucurat atât profesorul clasei, cât și bibliotecarul.
Mulțumim doamnei bibliotecare Manea Genoveva pentru bunăvoința și sprijinul acordat în desfășurarea în optime condiții a a cestei activități, stimulând interesul copiilor.
A consemnat,
Cărăușu Nicoleta, profesor de limba și literatura română






Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu